השפעת תכניות המתאר החדשות בתל אביב על מחירי הנדל"ן

MyPlace > מגזין נדל"ן > השפעת תכניות המתאר החדשות בתל אביב על מחירי הנדל"ן
תקנות הבנייה החדשות מגבילות את היקף הבנייה במרכז תל אביב לכשלושים אלף דירות בלבד במהלך עשר השנים הקרובות. איזו השפעה עשויה להיות לכך על פרויקטים עכשוויים?
שתף ב-

הגבלות הבנייה עשויות להביא לעליות מחירים

תכנית המתאר שהתקבלה על ידי עיריית תל אביב, כוללת הגבלות משמעותיות על הבנייה במרכז העיר, מה שעשוי להביא לעליית מחירים בעתיד הקרוב, כאשר אותם פרויקטים הנבנים כעת יהפכו לנדירים. תוספת הבנייה המאושרת על פי התכנית החדשה, עומדת על כמות מינימאלית של כשלושים אלף יחידות דיור במרכזה הישן של העיר, מאחר ואזורים נרחבים בה יוגדרו כמיועדים לשימור. בין האזורים המדוברים ניתן למנות חלקים מרחוב אבן גבירול, נחל הירקון ורחוב בוגרשוב. מי שקורא נכון את המפה יכול להבין, כי מצב זה הופך את ההשקעה במרכז העיר בעת זו לכדאית במיוחד.

היקפן של הגבלות הבנייה

הכוונה הכללית והרוח הנושבת מהוועדה המקומית, מצביעות על מגמה של הגבלת אישורי הבנייה על תכניות שחורגות מהתקנות החדשות, למקרים בודדים בלבד, וזאת עד לשנת 2025. בין היתר, תיאסר בניית מגדלים חדשים, מה שיביא לעלייה מתמשכת במחירי הדירות הישנות, קל וחומר באשר לפרויקטים חדשים. לפיכך, הביקוש לדירות במרכז תל אביב, ועימו תופעת פיצולי הדירות, רק הולכים וגוברים, וזאת למרות שהנדל"ן בדרומה מהווה השקעה זולה יותר.

מחירי הדירות במרכז הישן של העיר

כיום, מחיריהן של דירות שלושה חדרים, בנות 70 מ"ר בממוצע, במרכז הישן של העיר, מתחילים מ38,000 ₪ למ"ר, ואילו פרויקטים חדשים במיקום זה נמכרים במחיר ממוצע של כ- 58,000 ₪ למ"ר. ידוע כי הביקוש לדירות בשכונות וותיקות בתל אביב תמיד גבוה ביחס לאזורים אחרים. חברות נדל"ן רבות מודעות למצב, ומקדמות פרויקטים חדשים ויוקרתיים רבים במיקום הנחשק. כך הדבר באשר למגדלי אסותא וילאג', שמשתרעים בין הרחובות יהושוע בן נון, ארבע הארצות וז'בוטינסקי, וכוללים לא פחות מעשרים ושש קומות ומאה חמישים וחמש יחידות דיור, לצד מתקנים מפנקים כמו בריכה, ספא וחדר כושר. אם מחירי הדירות בפרויקט עמדו בשנים 2009-2010 על 43,000 ₪ למ"ר, הרי שכיום הם כבר מעפילים ל75,000 ₪ ויותר. דוגמא נוספת היא מגדל מאייר בן 42 הקומות, בפינת הרחובות רוטשילד ואלנבי, הכולל 141 דירות, ומציע לדייריו חדר כושר, ספא, בריכה, תערוכות אמנותיות בלובי ולאונג' עסקים. מחירי הדירות, שעמדו בשלבי השיווק הראשוניים על ממוצע של 40,000 ₪ למ"ר, נסקו כבר ל- 80,000 ₪ למ"ר ואף יותר. כך גם לגבי פרויקט וויט סיטי ממוקם בשכונת נווה צדק הציורית ובמרחק דקות הליכה מחוף הים, שוק הכרמל, מתחם התחנה, ושדרות רוטשילד. הכולל מגדל בגובה עשרים ותשע קומות, ו- 129 יחידות דיור. גם פרויקט זה מציע לובי מפואר הכולל עמדת שומר, מועדון דיירים, חדר כושר, ולאונג' לאורחים.  מערכת בית חכם בכל דירה. מחירי דירות ארבעה חדרים בפרויקט, שהחלו מסכום של 52,000 ₪ למ"ר ונסקו ל – ל75,000 ₪ ויותר.

לסיכום, תכניות המתאר של עיריית תל אביב שומרות על היצע נמוך בתחום בניית הדירות, ומגבירות את כדאיות ההשקעה במרכז העיר, שמחירי הפרויקטים בה נמצאים במגמת עלייה יציבה.

מה מחפשים הקונים של הנכס הבא שתמכרו? הנחות במס שבח והפחתת מס רכישה ב- 2020 (גם למשקיעים) כללים וסוגיות בעת בדיקת גבולות ותיחום החלקות money-3046942_1920 האם להשקיע בקרן השקעות תמ"א 38 איש נשען על בית קבלן מלידה – המדריך המלא לבניית בית פרטי שתי אנשים לוחצים ידיים משכנתא במימון מלא: אכן 100% מימון לדירה?